alert ("hello");

اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI

  • ۱تعریف
  • ۲تاریخ
  • ۳محاسبه
  • ۴مبانی
  • ۵آنچه باید جستجو کنید
    • ۵٫۱اشباع خرید/اشباع فروش
    • ۵٫۲واگرایی معمولی
    • ۵٫۳نوسانات شکسته شده
  • ۶تأیید روند های CARDWELL
    • ۶٫۱روند صعودی/روند نزولی
    • ۶٫۲معکوس های RSI (واگرایی مخفی)
  • ۷خلاصه

تعریف

Relative Strength Index شاخص قدرت نسبی (RSI) نوسانگر مبتنی بر مومنتوم است که برای اندازه گیری سرعت و شتاب و همچنین مقدار تغییر حرکت قیمت استفاده می شود. اساساً RSI ، حال و گذشته جریان نوسان قدرت و ضعف یک نمودار خاص را نمایش میدهد. قدرت و ضعف بر اساس قیمتهای Close (بسته/اتمام روز) در طول یک دوره معاملاتی معین ایجاد شده است که یک استاندارد قابل اعتماد از تغییرات قیمت و مومنتوم ایجاد می کند. با توجه به محبوبیت ابزارهای تسویه حساب های نقدی (شاخص های سهام) و ابزار های مالی اهرمی (Leverage)؛ ثابت شده است که RSI یک اندیکاتور مناسب برای سنجش مومنتوم قیمت ها است.

تاریخ

Welles Wilder خالق شاخص قدرت نسبی (RSI) است. وایلدر یک مکانیک سابق نیروی دریایی بود که بعداً به عنوان مهندس مکانیک به حرفه خود ادامه داد. پس از چند سال تجارت ، وایلدر تلاش های خود را برای مطالعه و تجزیه و تحلیل تکنیکالی نمودارها متمرکز کرد. در سال ۱۹۷۸ او مفاهیم جدید را در سیستم های معاملاتی تکنیکال منتشر کرد. این اثر اولین “نوسانگر حرکت” جدید او ، شاخص قدرت نسبی ، بود که با عنوان RSI شناخته شد.

با گذشت سالها ، RSI همچنان محبوب بوده است و اکنون به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای ضروری مورد استفاده تحلیلگران تکنیکال در سراسر جهان دیده می شود. برخی از متخصصان RSI در تلاشند تا کارهای وایلدر را ارتقاء دهند. یک مثال جالب توجه James Cardwell است که از RSI برای تأیید روند استفاده کرد.

محاسبه

RSI = 100  ۱۰۰/ (۱ + RS)
RS = Average Gain of n days UP  / Average Loss of n days DOWN

معمولا دوره ۱۴ برای RSI تعیین میگردد.

مبانی

همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، RSI نوسانگر مبتنی بر مومنتوم است. این بدان معنی است که به عنوان نوسان ساز (Oscillator) ، این شاخص در یک باند یا مجموعه ای از اعداد یا پارامترها کار می کند و محدود به محدوده خاصی است. به طور خاص ، RSI بین ۰ تا ۱۰۰ محدود است. هرچه RSI به ۰ نزدیکتر باشد ، درواقع مومنتوم ضعیف تر شده و حرکت قیمت ها کم بوده است. برعکس این هم درست است. RSI نزدیک به ۱۰۰ نشان دهنده دوره ای از مومنتوم قوی تر است.

آنچه باید جستجو کنید

اشباع خرید/اشباع فروش

وایلدر معتقد بود که وقتی قیمتها خیلی سریع افزایش می یابند مومنتوم آن به اندازه کافی بالا رفته است که شرایط اشباع خرید محسوب شود و احتمالاً فرصتی برای فروش به وجود آمده است. به همین ترتیب ، هنگامی که قیمت ها به سرعت کاهش یابند و مومنتوم کم شود، شرایط اشباع فروش به عنوان فرصت خرید احتمالی در نظر گرفته می شود.

محدوده ای در RSI وجود دارد که وایلدر قابل توجه می داند. به گفته وایلدر ، هر عدد بالای ۷۰ باید اشباع خرید و هر عدد زیر ۳۰ باید اشباع فروش در نظر گرفته شود.

RSI بین ۳۰ و ۷۰  بی طرف و RSI حدود ۵۰ به معنی “بدون روند” است.

– برخی از معامله گران بر این باورند که دامنه های اشباع خرید/اشباع فروش وایلدر بیش از حد وسیع در نظر گرفته شده و تصمیم می گیرند این دامنه ها را تغییر دهند. به عنوان مثال ، ممکن است کسی مقادیر بالاتر از ۸۰ را به عنوان اشباع خرید و زیر ۲۰ را اشباع فروش در نظر بگیرد. این کاملاً به اختیار معامله گر است.

واگرایی معمولی

واگرایی RSI زمانی رخ می دهد که بین آنچه که حرکت قیمت و RSI نشان می دهد تفاوت وجود دارد. این اختلافات را می توان به عنوان یک تغییر روند قریب الوقوع تعبیر کرد. در کل دو نوع واگرایی وجود دارد ، Bullish صعودی و Bearish نزولی.

Bullish RSI Divergence (صعودی)  – هنگامی که قیمت پایین تر ولی RSI بالاتر می رود.

Bearish RSI Divergence (نزولی) – وقتی قیمت بالاتر ، اما RSI پایین تر می رود.

Bearish Divergence فرصتی برای فروش و Bullish Divergence فرصت خرید را ایجاد می کند.

نوسانات شکسته شده

نوسانات شکسته شده یکی دیگر از مواردی است که وایلدر معتقد است احتمال تغییر روند را افزایش میدهد. نکته ای که باید در مورد نوسانات شکسته شده بخاطر داشته باشید این است که آنها کاملاً مستقل از قیمت هستند و فقط در RSI رخ میدهند، شامل چهار مرحله هستند و به صورت Bullish (فرصت خرید) یا Bearish (فرصت فروش) در نظر گرفته می شوند.

نوسانات شکسته شده Bullish صعودی

  1. RSI پایین تر از ۳۰ برود (اشباع فروش).
  2. RSI به بالای ۳۰ بازگشت کند.
  3. RSI برگردد پایین اما بالای ۳۰ باقی بماند. (بالاتر از اشباع فروش)
  4. RSI از بالاترین سطح قبلی خود (High قبلی) بالاتر رود.

نوسانات شکسته شده Bearish نزولی

  1. RSI بالاتر از ۷۰ برود (اشباع خرید).
  2. RSI به زیر ۷۰ بازگشت کند.
  3. RSI برگردد بالا اما زیر ۷۰ باقی بماند. (پایین تر از اشباع خرید)
  4. RSI از پایین ترین سطح قبلی (Low قبلی) پایینتر برود.

تأیید روند های CARDWELL

البته هیچ یک از اندیکاتور ها حکم یک گلوله جادویی را ندارند و تقریباً هیچ چیز کاملا مانند آنچه به نظر میرسد نیست. آندرو کاردول ، که قبلاً به آن اشاره شد ، یکی از آن دانش آموزانی بود که تفاسیر RSI وایلدر را گرفت و به آنها چیزی اضافه کرد. کار Cardwell با RSI منجر شد که RSI به ابزاری عالی نه تنها برای پیش بینی تغییر روند بلکه برای تأیید روند هم تبدیل شود ، که در ادامه به عنوان واگرایی مخفی توضیح داده میشود.

روند صعودی/روند نزولی

کاردول هنگام مطالعه ایده های واگرایی معمولی وایلدر مشاهداتی داشت: کاردول معتقد بود که

  • واگرایی معمولی صعودی فقط در یک روند نزولی رخ می دهد.
  • واگرایی معمولی نزولی فقط در یک روند صعودی رخ می دهد.
  • هر دو واگرایی معمولی صعودی و نزولی میتوانند فقط باعث اصلاح مختصر قیمت می شوند و نه حتما یک تغییر روند کامل.

این بدان معنی است که در اصل واگرایی باید به عنوان راهی برای تأیید روندها استفاده شود و نه لزوماً پیش بینی تغییر روندها.

معکوس های RSI (واگرایی مخفی Hidden Divergence)

Cardwell همچنین کشف کرد که برای تایید روند از معکوس RSI مثبت و منفی (واگرایی مخفی مثبت و منفی) میتوان استفاده کرد. واگرایی های مخفی مثبت و منفی در واقع برعکس واگرایی معمولی هستند.

  • واگرای مخفی مثبت هنگامی اتفاق می افتد که در روند صعودی ، قیمت یک Higher Low (یک کف جدید بالاتر از کف قبلی) بزند و RSI پایین تر رود. سپس قیمت افزایش می یابد. واگرایی مخفی مثبت فقط در روند صعودی رخ می دهد.
  • واگرایی مخفی منفی وقتی اتفاق می افتد که در روند نزولی ، قیمت یک Lower High (یک سقف جدید پایین تر از سقف قبلی) بزند و RSI بالاتر می رود. سپس قیمت کاهش می یابد. واگرایی مخفی منفی فقط در روند نزولی رخ می دهد.

واگرایی های مخفی مثبت و منفی را می توان به عنوان ابزاری دیگر برای تأیید روند استفاده کرد.

در زیر تصویری برای درک بهتر از نحوه کار هر دو واگرایی معمولی (Regular Divergence) و واگرایی مخفی (Hidden divergence) قرار دادیم.

 

 

خلاصه

برای بیش از چهار دهه ، شاخص قدرت نسبی (RSI) ابزار بسیار با ارزشی برای هر تحلیلگر تکنیکال بوده است. کار وایلدر با مومنتوم، زمینه را برای نمودارسازان و تحلیلگران آینده فراهم کرد تا در تحلیلها عمیق تر فرو بروند و بیشتر به بررسی اندیکاتور RSI و ارتباط آن با حرکات اساسی قیمت بپردازند. به این ترتیب ، RSI به عنوان یکی از بهترین ابزارها یا شاخص ها در زرادخانه معامله گران بازار برای توسعه بیشتر استراتژی های ترید قرار میگیرد. با این حال تازه کارها فقط به RSI نگاهی می اندازند و فرض می کنند که بازار براساس جهت آن در کدام جهت حرکت می کند. وایلدر معتقد بود که واگرایی صعودی نشانه آن است که به زودی بازار رو به رشد خواهد شد، در حالی که کاردول معتقد بود چنین واگرایی فقط یک اصلاح جزئی قیمت در ادامه مسیر یک روند نزولی میتواند باشد. مانند هر اندیکاتور، معامله گر قبل از تكیه بر روی آن برای هر تصمیم معاملاتی به عنوان یك منبع اطلاعاتی، باید زمان لازم را برای تحقیق و آزمایش با این شاخص بگذارد. RSI با استفاده از چشم انداز مناسب ، ثابت کرده است که یک اندیکاتور اصلی و معیار قابل اعتماد قیمت ، شتاب و عمق بازار است.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*