alert ("hello");

اندیکاتور CCI

اندیکاتور CCI

فهرست

  • ۱تعریف
  • ۲تاریخ
  • ۳محاسبه
  • ۴مبانی
  • ۵آنچه باید جستجو کنید
    • ۵٫۱اشباع خرید/اشباع فروش
    • ۵٫۲واگرایی
  • ۶خلاصه

تعریف

(Commodity Channel Index (CCI به معنی شاخص کانال کالا ، نوسانگر مومنتومی (شتاب قیمت) است که در تجزیه و تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد و در درجه اول با اندازه گیری تغییرات بعنوان ابزاری برای شناسایی سطح اشباع خرید (سطحی درنمودار که بیش از حد خرید انجام شده و پتانسیل برگشت حالت دارد)و اشباع فروش (سطحی درنمودار که بیش از حد فروش انجام شده و پتانسیل برگشت حالت دارد) و به دور از میانگین آماری آنها است. CCI یک شاخص بسیار شناخته شده و بسیار پرکاربرد است و با توجه به تطبیق پذیریش محبوبیت زیادی کسب کرده است. علاوه بر سطوح اشباع خرید/اشباع فروش ، CCI اغلب برای یافتن تغییر روند بوسیله واگرایی ها استفاده می شود. در ابتدا ، این شاخص برای شناسایی روند نمودار كالاها استفاده می شد ، اما در حال حاضر در طیف گسترده ای از ابزارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخ

CCI توسط دونالد لامبرت ایجاد و در سال ۱۹۸۰ معرفی شد و اولین بار در مجله ای که در آن زمان به عنوان مجله کالا شناخته می شد ظاهر شد.

محاسبه

چندین مرحله در محاسبه شاخص کانال کالا وجود دارد. مثال زیر برای یک CCI معمولی ۲۰ دوره (مثال دوره ۲۰ روزه) است:

CCI = (Typical Price  -  20 Period SMA of TP) / (.015 x Mean Deviation)

Typical Price (TP) = (High + Low + Close)/3

(ثابت)Constant = .015
(میانگین انحراف)Mean Deviation

ثابت برای اهداف مقیاس گذاری در ۰٫۰۱۵ تنظیم می شود

با درج ثابت ، بیشتر مقادیر CCI در محدوده ۱۰۰ تا -۱۰۰ قرار می گیرند.

برای محاسبه میانگین انحراف سه مرحله وجود دارد.

۱٫جدیدترین ۲۰ دوره حرکت ساده را از هر قیمت معمولی (TP) برای دوره کم کنید.

۲٫ این اعداد را با استفاده از مقادیر مطلق جمع کنید.

۳٫ مقدار تولید شده در مرحله ۳ را با تعداد کل دوره ها تقسیم کنید (۲۰ مورد در این مورد).

مبانی

اندیکاتور CCI تغییرات قیمت را در نظر گرفته و آن را با میانگین تغییر قیمت مقایسه می کند. محاسبه CCI مقادیر مثبت و منفی را ایجاد می کند که در بالا و زیر خط صفر نوسان می کنند.

به طور معمول مقدار ۱۰۰ به عنوان اشباع خرید overbought شناخته می شود و  -۱۰۰ به عنوان اشباع فروش oversold مشخص می شود.

با این حال ، توجه به چند نکته مهم است. بسته به ابزار مالی مورد معامله ، آستانه های اشباع خرید/اشباع فروش در بازار های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ، یک نمودار با نواسان بالا ممکن است آستانه هایی در ۲۰۰ و -۲۰۰ داشته باشد.

غالباً ، شرایط overbought / oveoldold به عنوان پیشرو در تغییر روند قیمت مشاهده می شود. اگرچه شرایط overbought و oversold ممکن است نشانه قدرت حال خریداران و فروشندگان باشند ، به این معنی که روند فعلی ممکن است تقویت و ادامه یابد.

آنچه باید جستجو کنید

اشباع خرید/اشباع فروش

از آنجا که وظیفه اصلی CCI شناسایی اشباع خرید/اشباع فروش است ، منطقی است که پیش بینی حرکت های بعدی قیمت در هنگام عبور از این سطوح بسیار مهم است. از شرایط Overbought و Oversold می توان به معنای کلاسیک تر آنها یعنی شناسایی تغییر روند های آینده استفاده کرد. به یاد داشته باشید که مقادیر آستانه های overbought / oversold در نمودارهای مختلف متفاوت است.

هنگامی که قیمت از آستانه overbought عبور می کند ، ممکن است به زودی افت قیمت رخ دهد.

عبور از آستانه پر فروش oversold ممکن است دلیل تغییر روند برای افزایش قیمت باشد.

همچنین شرایط overbought و Oversold را می توان نشانه قدرت در روند فعلی دانست. روند فعلی ممکن است تقویت شده باشد. در طی روند صعودی ، عبور از آستانه overbought ممکن است نشانگر اعتماد به نفس شدید در حرکت موجود باشد و روند همچنان به مسیر خود ادامه دهد.

در طی یک روند نزولی، عبور از آستانه oversold ممکن است اعتماد به نفس شدید در حرکت نزولی را نشان دهد و قیمت همچنان به کاهش خود ادامه دهد.

واگرایی

حرکت CCI اغلب نسبت به تغییرات قیمت پیش می رود. بنابراین ، مانند اکثر اندیکاتورهای مبتنی بر حرکت ، واگرایی بین قیمت و اندیکاتور نباید نادیده گرفته شود. CCI هیچ تفاوتی ندارد. اختلاف بین CCI و عملكرد قیمت می تواند سیگنالی باشد كه تغییرات روند آتی را نشان می دهد.

Bullish CCI Divergence (واگرایی صعودی CCI) زمانی اتفاق می افتد که قیمت پایین تر و CCI بالا رود.

BearishCCI Divergence (واگرایی نزولی CCI) زمانی اتفاق می افتد که قیمت بالاتر و CCI پایین تر رود.

خلاصه

این واقعیت که اکنون CCI بیش از ۳۰ سال است که در حال استفاده است ، گواهی بر ارزش آن بین تحلیلگران تکنیکی است. بار دیگر مشخص می شود که مومنتوم بازار و تلاش برای تعیین حرکات آینده ، چقدر مهم است. این که شما از CCI برای تأیید روند و یا تغییر روند استفاده می کنید، درواقع بررسی مومنتوم است و نباید از آن غافل شد. به یاد داشته باشید مانند اکثر اندیکاتورها ، CCI هم به همراه ابزارهای دیگر تحلیلی استفاده می شود و نه بصورت مستقل.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*