alert ("hello");

اندیکاتور ATR

اندیکاتور ATR

فهرست

  • ۱تعریف
  • ۲تاریخ
  • ۳محاسبه
  • ۴مبانی
  • ۵آنچه باید جستجو کنید
    • ۵٫۱اندازه گیری قدرت حرکت
    • ۵٫۲استفاده از مقدار مطلق
  • ۶خلاصه

تعریف

میانگین ​​دامنه واقعی (ATR) ابزاری است که در تحلیل تکنیکال برای اندازه گیری نوسانات استفاده می شود. (افزایش و کاهش قیمت پایانی سهم در طول یک بازه  زمانی ، نوسانات موجود در آن سهم را نشان می دهد.) برخلاف بسیاری از شاخص های محبوب امروزی ، از ATR برای نشان دادن جهت قیمت استفاده نمی شود. در عوض ، این معیاری است که صرفاً برای اندازه گیری نوسانات ، بویژه نوسانات ناشی از شکاف قیمت یا محدودیت حرکت استفاده می شود.

تاریخ

ج. ولز وایلدر ATR را ایجاد کرد و آن را در کتاب جدید  New Concepts in Technical Trading Systems به نمایش گذاشت. این کتاب و همچنین چندین اندیکاتور کلاسیک وی مانند: RSI ، ADI و  Parabolic SAR در سال ۱۹۷۸ منتشر شدند . تقریباً مانند شاخص های ذکر شده ، ATR هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و از اهمیت زیادی در دنیای تحلیل تکنیکی برخوردار است.

محاسبه

TR=H-L

برای محاسبه ATR یا همان میانگین دامنه واقعی ، ابتدا True Range یا همان دامنه واقعی باید پیدا شود. محدوده high/ low دوره فعلی و همچنین در صورت لزوم قیمت بسته شدن (close) دوره قبل را True Range در نظر می گیرند . سه محاسبه وجود دارد که باید انجام و سپس با یکدیگر مقایسه شوند. True Range بیشترین مقدار از موارد زیر است:

The Current Period High minus (-) Current Period Low
The Absolute Value (abs) of the Current Period High minus (-) The Previous Period Close
The Absolute Value (abs) of the Current Period Low minus (-) The Previous Period Close

true range=max[(high - low), abs(high - previous close), abs (low - previous close)]

* از مقدار مطلق استفاده می شود زیرا ATR جهت قیمت را اندازه گیری نمیکند، تنها نوسانات را می سنجد. بنابراین نباید مقدار منفی داشته باشد.

* هنگامی که True Range را داشته باشید ، میانگین True Range می تواند ترسیم شود. ATR یک میانگین متحرک نمایی (EMA) از True Range است.

مبانی

میانگین ​​True Range یک خط پیوسته است که معمولاً در زیر پنجره نمودار اصلی قیمت نمایش داده می شود. روش تفسیر میانگین True Range این است که هرچه مقدار ATR بالاتر باشد ، میزان نوسانات نیز بالاتر می رود. دوره برگشت به ATR در اختیار معامله گر است و دوره ۱۴ روزه رایج ترین می باشد. ATR را می توان با دوره های مختلف (روزانه ، هفتگی و غیره) استفاده کرد اما روزانه معمولاً دوره مورد استفاده است.

آنچه باید جستجو کنید

اندازه گیری قدرت حرکت

همانطور که قبلاً گفته شد میانگین دامنه واقعی Average True Range جهت قیمت را در نظر نمی گیرد ، بنابراین از آن به عنوان یک شاخص فعال برای پیش بینی حرکت های آینده استفاده نمی شود. درعوض ، در اندازه گیری قدرت یک حرکت بیشترین استفاده را دارد. به عنوان مثال ، اگر قیمت باعث حرکت روند یا معکوس شدن آن شود ، معمولاً افزایش نوسانات وجود دارد. در این حالت ، ATR رو به افزایش است. این می تواند به عنوان روشی برای سنجش قدرت نهان حرکت استفاده شود. هرچه نوسان بیشتر در یک حرکت بزرگ باشد ، علاقه و فشار بیشتری برای تقویت این حرکت ایجاد می کند. از طرف دیگر ، در دوره های پایدار حرکت جانبی(Side Way)، نوسانات اغلب کم است. این می تواند به کشف دامنه معاملات کمک کند.

استفاده از مقدار مطلق

این واقعیت که ATR با استفاده از مقادیر مطلق اختلاف قیمت محاسبه می شود ، چیزی است که نباید از آن چشم پوشی کرد. این موضوع به این دلیل مرتبط است زیرا به این معنی است که اوراق بهادار با مقادیر بالاتر قیمت ، ذاتاً دارای ارزش ATR بالاتری خواهند بود. به همین ترتیب ، اوراق بهادار با مقادیر قیمت پایین تر ، مقادیر ATR کمتری خواهند داشت. نتیجه این است که یک معامله گر نمی تواند ارزشهای ATR اوراق بهادار مختلف را مقایسه کند. یک مقدار بالای ATR یا یک محدوده ATR بزرگ ممکن است برای یک سهم مناسب باشد و برای دیگری مناسب نباشد. یک تاجر باید هنگام انجام تجزیه و تحلیل نمودار ، ارتباط مقدار ATR برای هر نمودار نسبت به محدوده ATR را بطور مستقل مطالعه و بررسی کند.

نمودارهای زیر را مقایسه کنید.

اپل (AAPL) قیمتی بیش از ۴۵۰ دلار و ATR بالای ۱۲ دارد.

فورد (F) قیمتی بیش از ۱۷ دلار و ATR کمتر از ۱ دارد.

خلاصه

ATR یک ابزار تجزیه و تحلیل نمودار خوب برای بررسی نوسانات است که متغیری است که همیشه در نمودارها یا سرمایه گذاری ها از اهمیت بالایی برخوردار است. گزینه ای مناسب برای سنجش قدرت کلی یک حرکت یا برای کشف دامنه معاملات است. این یک شاخص است که جهت نمایش گرایش قیمتها استفاده می شود. پس از شروع حرکت ، ATR می تواند سطح اطمینان (یا عدم وجود آن) را در آن حرکتی بیافزاید که می تواند سودمند باشد.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*