alert ("hello");

اندیکاتور MACD

اندیکاتور MACD

فهرست

  • ۱تعریف
  • ۲تاریخ
  • ۳محاسبه
  • ۴مبانی
  • ۵آنچه باید جستجو کنید
    • ۵٫۱کراس از خط سیگنال
    • ۵٫۲کراس از خط صفر
    • ۵٫۳واگرایی
  • ۶خلاصه

تعریف

MACD یک اندیکاتور بسیار محبوب است که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد. MACD می تواند برای شناسایی جنبه های کلی روند قیمت (جهت روند و مومنتوم) استفاده شود. آنچه MACD را بسیار مهم می کند این است که در واقع ترکیبی از دو نوع شاخص مختلف است.

اول ، MACD از دو میانگین متحرک (خط MACD و سیگنال) با دوره های مختلف ایجاد میشود که ( البته نشانگر تاخیردار بودن آن است) جهت و طول روند را مشخص می کند. MACD برای رسم خط مکدی (MACD Line) تفاوت مقادیر بین دو میانگین متحرک نمایی را حساب میکند (معمولا EMA12 و EMA26)  و از آن خط یک EMA  دوره ۹ (معمولا ۹) حساب میکند که خط سیگنال نام دارد و سپس اختلاف بین دو خط مکدی و سیگنال به عنوان یک هیستوگرام که در بالا و پایین یک خط صفر مرکزی نوسان می کند ، رسم میشود. هیستوگرام به عنوان نشانه خوبی از مومنتوم (فشار یا شدت قدرت حرکت) استفاده می شود.

تاریخ

پیدایش MACD می تواند به دو رویداد جداگانه تقسیم شود:

۱- در دهه ۱۹۷۰ ، جرالد اپل خط MACD را ایجاد کرد.

۲- در سال ۱۹۸۶ ، توماس آسپرای ویژگی هیستوگرام را به MACD Appel اضافه کرد.

سهام Aspray نیز از کراس های MACD که جزئی اساسی در اندیکاتور هستند به عنوان راهی برای پیش بینی (و در نتیجه کاهش تأخیر) استفاده کرد.

محاسبه

MACD Line: (12-day EMA - 26-day EMA) 

Signal Line: 9-day EMA of MACD Line

MACD Histogram: MACD Line - Signal Line

مبانی

برای درک کامل اندیکاتور MACD ، ابتدا لازم است که هر یک از اجزای آن را تجزیه کنید.

سه مؤلفه اصلی خط MACD:

۱- MACD Line :نتیجه EMA بلندتر و کم کردن آن از EMA کوتاه تر است. متداول ترین مقادیر ۲۶ روز برای EMA طولانی تر و ۱۲ روز برای EMA کوتاه تر است ، اما این مقادیر به انتخاب معامله گر میباشد.

۲- خط سیگنال :خط سیگنال یک EMA از خط MACD است (که در قسمت ۱ شرح داده شده است). تریدر می تواند انتخاب کند که EMA از چه دوره ای برای استفاده از خط سیگنال استفاده کند ع دوره ۹ رایج ترین آن است.

۳- هیستوگرام MACD : در طی حرکت نمودار اختلاف بین MACD Line و Signal Line به طور مداوم تغییر خواهد کرد. MACD این تفاوت را در نظر می گیرد و آنرا در یک هیستوگرام که به راحتی قابل فهم است در بالا و پااین خط صفر رسم میکند.

تفسیر کلی از MACD این است که وقتی مثبت است (فاز مثبت بالای خط صفر) و مقدار هیستوگرام در حال افزایش (میله سبز) است ، حرکت صعودی در حال افزایش است. هنگامی که MACD منفی است (فاز منفی زیر خط صفر) و مقدار هیستوگرام نیز در حال کاهش (میله قرمز) است ، آنگاه حرکت نزولی در حال افزایش است.

توجه کنید وقتی MACD مثبت باشد و هیستوگرام منفی ، این به احتمال زیاد یک اصلاح در نمودار قیمت است ، همچنین در مورد MACD منفی و هیستوگرام مثبت.

آنچه باید جستجو کنید

شاخص MACD معمولاً برای شناسایی سه نوع سیگنال اساسی مناسب است. کراس از خط سیگنال ، کراس از خط صفر و واگرایی.

(کراس = عبور دو خط از هم)

کراس از خط سیگنال

کراس از خط سیگنال رایج ترین سیگنال تولید شده توسط MACD است. ابتدا باید در نظر بگیریم که خط سیگنال در اصل یک اندیکاتور است(EMA). خط سیگنال در حال محاسبه میانگین حرکت خط MACD است. بنابراین خط سیگنال از خط MACD دیرتر بالا و پایین میرود. گفته می شود ، در مواقعی که خط MACD از خط سیگنال عبور می کند ، می تواند یک حرکت بالقوه قوی را نشان دهد.

قدرت حرکت (مومنتوم) همان چیزی است که مدت زمان کراس خط سیگنال را تعیین می کند (فاصله بین دو کراس که در مواقعی ممکن است خیلی به هم نزدیک باشند و عملا سیگنال کاذبی را به ما بدهند) .درک و توانایی تحلیل قدرت حرکت و همچنین توانایی تشخیص سیگنالهای کاذب ، مهارتی است که با تجربه بدست می آید.

اولین نوع کراس خط سیگنال که مورد بررسی قرار می گیرد ، کراس صعودی است و وقتی رخ می دهد که خط MACD از پایین به بالای خط سیگنال عبور کند.

نوع دوم برای بررسی ، کراس نزولی است و هنگامی رخ می دهد که خط MACD از بالا به پایین خط سیگنال عبور کند.

کراس از خط صفر

فرضیه بسیار مشابهی با کراس خط سیگنال دارد. به جای عبور از خط سیگنال ، کراس خط صفر زمانی اتفاق می افتد که خط MACD از خط صفر عبور کند چه به بالا و چه به پایین. اولین نوع از کراس خط صفر که مورد بررسی قرار می گیرد ، کراس صعودی خط صفر است و زمانی اتفاق می افتد که خط MACD از پایین به بالای خط صفر عبور کند و از فاز منفی به مثبت منتقل شود. نوع دوم برای بررسی ، کراس نزولی خط صفر است و زمانی اتفاق می افتد که خط MACD از بالا به پایین خط صفر عبور کند و از فاز مثبت به منفی برود.

واگرایی

واگرایی سیگنال دیگری است که توسط MACD ایجاد میشود. به عبارت ساده تر ، واگرایی وقتی است که MACD و قیمت همجهت نباشند.

به عنوان مثال ، واگرایی صعودی زمانی اتفاق می افتد که قیمت پایینتر و MACD بالاتر رفته باشد. در تصویر زیر کاملا مشخص است. حرکت قیمت می تواند شواهدی از روند فعلی ارائه دهد ، اما تغییرات در شتاب (مومنتوم) آن که توسط MACD مشهود است ، می تواند گاه برعکس شود.

واگرایی نزولی البته برعکس است. هنگامی رخ می دهد که نمودار قیمت بالاتری را ثبت کند در حالی که MACD مقدار پایین تری را نشان میدهد.

خلاصه

آنچه MACD را به عنوان ابزاری با ارزش برای تجزیه و تحلیل تکنیکال معرفی می کند این است که مانند دو اندیکاتور در یکی است. این می تواند نه تنها به شناسایی روندها کمک کند ، بلکه می تواند قدرت و شتاب حرکت (مومنتوم) را نیز اندازه بگیرد. این دو شاخص که کمی با تاخیر نسبت به حرکات قیمت عمل میکنند جنبه ای از حرکت را بسیار فعال تر و بیشتر قابل پیش بینی می کنند. از این رو به همین دلیل، این کارآمدی باعث شده که توسط تریدر ها و تحلیلگران در طیف وسیعی از نمودار های مالی استفاده شود.

با وجود ویژگی های بارز MACD ، دقیقاً مانند هر اندیکاتور ، معامله گر یا تحلیلگر باید احتیاط لازم را انجام دهد. البته مواردی وجود دارد که MACD به خوبی انجام نمی دهد و ممکن است بدون در نظر گرفتن آنها ، تریدر مرتکب اشتباه شود. از همه برجسته تر ، ممکن است معامله گران وسوسه شوند تا از MACD به عنوان راهی برای یافتن شرایط اشباع خرید و فروش استفاده کنند. این ایده خوبی نیست.به یاد داشته باشید ، MACD محدود به محدوده ای مشخص نیست ، بنابراین آنچه برای یک نمودار بسیار مثبت یا منفی قلمداد می شود ممکن است به خوبی در نمودار دیگری مقیاس نشود.

تقریباً هر کسی که می خواهد نمودار ها را تجزیه و تحلیل کند باید بتواند (البته با داشتن وقت و تجربه کافی) به خوبی از MACD استفاده کند.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*